سلطه جوکهای ترسیمی و استثمار تصویریبه گزارش خبرنگار باشگاه توانا، اوضاع سینمای ایران همواره یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار در نمایش وضعیت فرهنگی و هنری کشور بوده است این درحالی است که نگاه به گیشه چند سال اخیر سینما نشان میدهد،
کمدیهای میلیاردی بر گیشه حکومت میکنند. استقبال مخاطبان از فیلمهای کمدی در سینما سبب شدهاست تا گیشه فیلمهای کمدی بازار معتبرتری برای سرمایهگذاری تهیهکنندگان در سینما تبدیل شود. شاید در بازار انحصاری این روزهای سینما، جای خالی سینمای قصهگو خالی باشد. سینمایی که به آن سینمای
اجتماعی اطلاق میشود و در دنیا مخاطبان و طرفداران زیادی دارد. اما اوضاع سینمای اجتماعی در ایران نشان میدهد که بازار این ژآنر پرطرفدار در ایران کساد است. آرش فهیم کارشناس و منتقد سینما معتقد است، تعریف و تصوری که در سینمای ما از سینمای اجتماعی وجود دارد، اشتباه است! اساسا ما در سینما یک ژانر یا گونه، تحت عنوان اجتماعی نداریم. به بهانه
بررسی سینمای اجتماعی در ایران و دلایل کم رونقی این ژانر محبوب با آرش فهیم به گفتگو نشستهایم.چرا بازار سینمای ما (گیشه) در تسخیر سینمای کمدی است؟به دلیل سیاستگذاریهای اشتباهی که از اواسط دهه ۷۰ بر سینمای ایران انجام شد، اغلب گونهها (ژانرها) درعمل تعطیل شدند و سینمای ایران به گونه ها و ژانرهای خاصی محدود شد. به ویژه تحت تأثیر سیاستهای فرهنگی که بعد از دوم خرداد سال ۷۶ اتفاق افتاد، سینمای ما دچار نوعی ارتجاع و بازگشت به عقب و در نتیجه سیطره ابتذال شد. یعنی با وجود اینکه طی حدود ۱۵ سال طلایی از اوائل دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ بارقههای امید در سینمای ایران زنده شده و سینما تا حد زیادی مماس با آرمانها و مطالبات مردمی و فرهنگ عمومی کشور حرکت میکرد، نگاهی به پرفروش ترین فیلم های سال...
ادامه مطلبما را در سایت نگاهی به پرفروش ترین فیلم های سال دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : arashfahim بازدید : 29 تاريخ : يکشنبه 12 آذر 1402 ساعت: 10:49