جذاب اما بدون حرف تازه
فیلم «سرو زیر آب» نسبت به آثار قبلی محمدعلی باشه آهنگر» چند قدم عقب تر است و به رغم کارگردانی قابل توجه اما روایت و مضمون فیلم، به بلوغ کافی نرسیده است.
آرش فهیم، منتقد سینما در گفت وگو با جام جم توضیح می دهد: فیلم «سرو زیر آب» موضوعی تکان دهنده و ملتهب را دستمایه قرار داده است؛ ماجرای تفحص شهدایی که پیکر پاکشان سال ها غریب مانده، یک سوژه همیشه جذاب برای ساخت آثار تراژیک و تاثیرگذار در حوزه سینمای دفاع مقدس است. همچنان که محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان این فیلم قبلاً نیز درباره همین موضوع، فیلمی به یادماندنی و شریف با نام «فرزند خاک» را ساخته بود. اما «سرو زیر آب» چند قدم نسبت به «فرزند خاک» عقب تر است و نسبت به آن فیلم، حرف تازه تری ندارد.چون روایت و مضمون فیلم، به بلوغ کافی نرسیده است.
او ادامه می دهد: «سرو زیر آب» برپایه الگویی ساخته شده که قبلا امتحان خود را پس داده و نتیجه مثبتی در پی نداشته است. این فیلم هم در رده آثار به اصطلاح بیگ پروداکشن قرار دارد که بدون طراحی و خلق داستانی گیرا و روان، بیشتر متکی به نمایش قاب های عظیم و خیره کننده هستند. این نوع فیلم ها طی یک دهه اخیر بارها ساخته شده اند و نه اهداف فرهنگی و محتوایی را محقق کرده اند و نه در جلب مخاطب و کمک به رونق اقتصادی سینما به موفقیتی رسیده اند.
فهیم ، نمایش تلاش گروه های تفحص را از ارزش های محتوایی این فیلم می داند و تصریح می کند: هر چند که «سرو زیر آب»،کارگردانی نسبتا خوبی دارد و در طراحی صحنه، چهره پردازی و خلق میزانسن و دکوپاژ، نمره قابل قبولی می گیرد؛ بازنمایی رنج خانواده هایی که چشم انتظار بازگشت پیکر فرزندانشان هستند و نمایش تلاش گروه های تفحص نیز از ارزش های محتوایی این فیلم است، اما مشکل اساسی، فقدان کشش لازم در روایت و قصه است. به طوری که مخاطب از اواسط فیلم، دچار خستگی و کسالت می شود. هر چه داستان فیلم پیش می رود، کندی و سرمای بیشتری بر فضای فیلم غلبه پیدا می کند. در نتیجه، این فضای سرد و درام کم رمق، گرمای صحنه های باشکوه فیلم را خنثی می کند.
مطالب بیشتر از من را در تلگرام دنبال کنید: https://t.me/arashfahim1396
نگاهی به پرفروش ترین فیلم های سال...
ما را در سایت نگاهی به پرفروش ترین فیلم های سال دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : arashfahim بازدید : 174 تاريخ : پنجشنبه 11 بهمن 1397 ساعت: 14:38