جمع بندی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

ساخت وبلاگ

جشنواره نوسازی

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، یک رویداد مهم و قابل بررسی است. چراکه وقتی به فهرست فیلم‌های به نمایش درآمده در بخش مسابقه این دوره جشنواره فجر نگاه می‌کنیم، آنچه جلب توجه می کند، حضور پرتعداد جوانان و فیلم‌اولی‌هاست. طوری که از 24 فیلم حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران، 10 فیلم، کار اول کارگردان‌ها بود و تعداد دیگری نیز فیلم دوم. از این نظر، جشنواره چهل و یکم رکورددار معرفی کارگردان‌های تازه نفس و جدید به سینمای ایران است. به همین دلیل هم اگر بنا باشد لقب یا برچسبی به این رویداد بزنیم «جشنواره نوسازی» مناسب‌ترین عنوان است. بخشی از آینده هنر هفتم ما در این گردهمایی تجلی یافت و می‌توان افق پیش را بر اساس آن تماشا کرد. مثلاً این دوره فیلم فجر، نویدبخش ظهور فیلم‌سازانی است که رویکردی گریز از مرکز و بومی‌گرا دارند. یعنی حواس‌شان به همه نقاط ایران هست. چون در فیلم‌های این جشنواره، تنوع اقلیمی و قومی گسترده‌ای جریان داشت. براساس آنچه طی ۱۰ روز گذشته در جشنواره فجر دیدیم، نگاه امیدبخش و رهایی‌جو در سینمای نوین ما اهمیت افزون‌تری خواهد داشت. جشنواره فیلم فجر این خاصیت را هم دارد که می‌توان نقاط ضعف را هم شناخت و برای برطرف ساختن آن همت گماشت. به طور مثال در این دوره، اغلب فیلم‌نامه‌ها کم‌رمق و نحیف بودند. باید دست به کار شد و برای ارتقاء این سینما تدبیری اندیشید تا سطح فیلم‌نامه‌ها افزایش یابد. از دیگر ویژگی‌های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، حضور پررنگ آثاری با موضوعات مرتبط با مقاومت و دفاع مقدس است. در این میان، فیلم «سرهنگ ثریا» به عنوان یک پدیده خودنمایی کرد. فیلم اول لیلی عاج- که قبلا در تئاتر فعالیت می‌کرد- از زاویه‌ای تازه به منافقین می‌پردازد. فیلم «اتاقک گلی» هم از دیگر آثار قابل توجه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است که در قالب روایتی عاطفی و عاشقانه و از زاویه‌ای جدید به جریان نفاق و عملیات مرصاد می‌پردازد و برای اولین بار، نشان می‌دهد که کردها در صف اول مبارزه و ایستادگی در مقابل گروهک‌ها شبه‌نظامی و تروریستی بودند.«غریب» هم دیگر فیلم مهم جشنواره امسال است که روایتی درباره شهید محمد بروجردی و مجاهدت‌های او در نجات کردستان از اشغال تروریست‌هاست. «گل‌ها باوارده»، «سینما متروپل»، «شماره 10» و «های‌پاور» هم از فیلم‌های جنگی دیگر‌ جشنواره فجر هستند که هر یک بخشی از تاریخ مقاومت مردم ایران را نمایش می‌دهند. ظرفیت مهم دیگری که جشنواره فجر چهل و یکم فراهم کرد و می‌تواند آغاز یک نوسازی در خود آن باشد، تجمیع بخش‌های ملی و بین‌المللی بعد از ۸ سال است. این اتفاق می‌تواند زمینه ساز آشنایی بیشتر سینماگران و سینمادوستان ایرانی با سینماگران، نگاه‌ها و فیلم‌های خوب از اقصی نقاط جهان باشد. توجه داشته باشید که همه فیلم‌های سینمایی در جهان، قابل دریافت از اینترنت نیست و این بخش، می‌تواند موجب ارتباط با آثار ناشناخته اما مهم جهانی شود، ضمن اینکه ارتباط و آشنایی سینماگران کشورهای مختلف با سینمای ایران را هم فراهم سازد.

نگاهی به پرفروش ترین فیلم های سال...
ما را در سایت نگاهی به پرفروش ترین فیلم های سال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : arashfahim بازدید : 80 تاريخ : يکشنبه 7 اسفند 1401 ساعت: 16:24